جلوه های سیستان در شاهنامه
 
دستان سیستان
مهدی بزی الری
 
 

ناحیه ی سیستان هم مرز کابل است و به دلیل این هم مرزی ، زال ، پدر رستم روزی به این سرزمین می رود و در آن جا رودابه مادر رستم ،دختر پادشاه کابل ، وصف دلاوری های او را شنیده و عاشقش می شود . همچنین وقتی زال توصیف زیبایی رودابه را می شنود ، نادیده دل به او می بندد و با وجود مخالفت های اولیه این دو با هم ازدواج می کنند . حاصل ازدواجشان رستم پهلوان اول ایران است.

بنابراین ، رستم ، نواده ی سام در این ناحیه مستقر است. در این ناحیه خاندان سام به نوعی حکومت ملوک الطوایفی تشکیل می دهند . یعنی با اینکه از حکومت مرکزی پشتیبانی می کنند ، حکومت با این خاندان ونحوه ی اداره ی آن کاری ندارد . این استقلال موجب می شود رستم در برخی موارد از دستور پادشاهان سرپیچی کند و گاهی باعث ایجاد کدورتی میان او و پادشاه شود.

سیستان محلی با دشت های زیبا و چراگاه های پهناور ، محلی برای آرامش و جشن و سرور رستم و ، خاندانش و پهلوانان و پادشاهانی که از دربار ایران برای کاری نزد رستم می آمده اند نیز هست . این سرزمین را در شاهنامه با نام های سیستان ، زابلستان ، زابل ، سجستان ، سگستان و نیمروز خوانده اند.

اهمیت سیستان تا بدان جاست که نابودی آن را برابر با نابودی رستم و تمام افتخارات خاندانشان است. چنانچه وقتی در داستان رستم و اسفندیار ، رستم با اصرار اسفندیار برای جنگیدن روبه رو می شود و به راه هایی که در پیش دارد می اندیشد، یکی از راه ها را کشتن اسفندیار می داند ولی مطمئن است با این کار خود و خاندانش و سرزمین سیستان نابود خواهند شد که این امر پس از پادشاهی بهمن پسر اسفندیار به انجام می رسد ؛ پس از مرگ رستم دیگر سیستان حامی ندارد و بهمن از این فرصت سود می جوید و آنجا را به تاراج می برد .


نظرات شما عزیزان:

نرگس
ساعت14:59---27 ارديبهشت 1392
شما لینک شدید....

نرگس
ساعت14:52---27 ارديبهشت 1392
سلام وب قشنگیه من موافقم با تبادل لینک فقط با اسم دستان سیستان؟؟؟؟؟

چادرخاکی
ساعت0:54---27 ارديبهشت 1392
باسلام ممنون،وبلاگ شماهم متفاوت وزیبابود.
شماباافتخارلینک شدید.
شماهم منوباهمین اسم لینک کنید.
بازهم منتظرحضورسبزتان هستم
التماس دعا


محبان
ساعت8:31---26 ارديبهشت 1392
سلام
از این که با قدومتون وبلاگ ما رو منور کردید ممنون.
ما شما رو با افتخار لینک کردیم.
باز هم به ما سر بزنید.
التماس دعا
یا علی


سجاد
ساعت23:48---25 ارديبهشت 1392
سلام
خیلی خوشحال شدم که از سیستان مینویسی
من خودم اهل زابلم
بهتون خسته نباشید میگم
واگه کمکی خواستید من هستم


NaNaZ
ساعت17:25---25 ارديبهشت 1392
slm mc k b webam sar zadi me linkidamet khojal mijam u am blinkim.linkidi khabaram kon

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 25 ارديبهشت 1392برچسب:جلوه های سیستان,شاهنامه,سیستان,زابل,نیمروز, :: 8:12 :: توسط : مهدی بزی الری

درباره وبلاگ
به نام ایزد دانا و توانا باسلام و درود فراوان این وبلاگ در نظر دارد سیستان باستانی را با تاریخی سراسر افتخار و حماسه در حد توان حداقل به فرزندان این سرزمین بیشتر معرفی کند تا همان گونه که این سرزمین به فرزندان برومندش مباهات میکند مردمش نیز به سرزمین مادریشان افتخار کنند. باشد که موجبات رضایت ایزد را فراهم کنیم.
موضوعات
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دستان سیستان و آدرس dastansistan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.